Novinka

Režisér komedie Je mi fajn s. r. o. Benoît Delépine hostem Festivalu francouzského filmu

  • 19. 11. 2018, 16:30

Na letošním ročníku Festivalu francouzského filmu (21. – 28. 11.) bude uvedeno celkem pět filmů z distribuce Film Europe. Jako předpremiéry budou promítnuty komedie Bécassine! režiéra Bruna Podalydèse a Je mi fajn s.r.o. Benoîta Delépina a Gustava Kerverna, a dále Kniha obrazů klasika světové kinematografie Jeana-Luca Godarda. V sekci Filmové hity bude možnost vidět film Příslib úsvitu Érica Barbiera s Charlotte Gainsbourg v hlavní roli a animovaný snímek z prostředí francouzské metropole na přelomu století Dilili v Paříži.

Je mi fajn s.r.o.
Hostem festivalu bude režisér Benoît Delépine, který přijede uvést bláznivou sociální komedii Je mi fajn s.r.o., v níž se v dojemně ztřeštěných rolích objeví Jean Dujardin a Yolande Moreau.

Monique (Yolande Moreau) vede společenství Emauzy poblíž městečka Pau. Po letech se z ničeho nic vrátí její bratr Jacques - budižkničemu, kterého zajímá jediné: jak zbohatnout. Takže spíš než o rodinné shledání tu půjde o střet dvou odlišných světů. Další zářez na pažbu milovníků bizarních komedií jako Louise-Michel neb Na mamuta! z dílny autorské dvojice Benoît Delépine a Gustave Kervern.

Bécassine!
Adaptace slavného komiksu Bécassine v podání Bruna Podalydèse. Bécassine je naivní, bezelstná, zasněná, vynalézavá, vždy upřímná, nevinná, jemná, optimistická, věrná, otevřená, legrační, nenapravitelná, nadšená, fascinovaná rychlostí, žasnoucí nad elektrickým osvětlením, velmi praktická, instinktivní, nešikovná, velkorysá, bojovná, vždy plnící své sliby, chápající vše doslova a vždy připravená říct své malé Loulotte, že ji má ráda všem navzdory. V režii Bruna Podalydèse hrají Emeline Bayart, Karin Viard, Denis Podalydès, Michel Vuillermoz a další.

Kniha obrazů
Godardova fragmentární novinka je filmovým esejem nápadně prodchnutým bezmála hororovou atmosférou. Najdeme v ní většinu trademarků jeho pozdní tvorby: záměrně rozbíjené náčrty souvislostí, odkazy k sebereflexivitě média filmu i nekompromisní modifikace obrazu a zvuku. Snímek, v němž se mísí zpravodajské titulky, malby, často digitálně zkreslené úryvky z klasických hollywoodských filmů i brutální youtubová propaganda ISIS, poukazuje především na odcizení a makroagrese současného světa. Dílo, které nezapře vliv kulturních teorií a konceptuálního umění, je zároveň důkazem, že náš „obtížný současník“ Jean-Luc Godard stále věří v nezastupitelnou roli kinematografie. Za disonantní Knihu obrazů mu byla poprvé v historii festivalu v Cannes udělena Zvláštní Zlatá palma.

V sekci Filmové hity bude možnost na festivalu vidět film Příslib úsvitu Érica Barbiera s Charlotte Gainsbourg a Pierrem Nineyem. Film je inspirován stejnojmennou autobiografií Romaina Garyho, v níž popisuje výjimečný život – dětství v Polsku, dospívání v Nice, zkušenosti s letectvím v Africe a diplomatickou kariéru. Za tyto zkušenosti vděčí své matce Nině.

Druhým filmem v této sekci je snímek pro děti i dospělé Dilili v Paříži. Animovaný snímek z prostředí francouzské metropole na přelomu století skrývá pod půvabnou výtvarnou stránku vážné sdělení. Půvabný animovaný příběh Dilili v Paříži je dalším filmem z dílny uznávaného francouzského animátora Michela Ocelota. Skrze dobrodružství malého děvčátka přiblíží malým divákům dobu „Belle Époque“, tak zvané Krásné časy v dějinách Francie, známé z plakátů Alfonse Muchy.

Režisér Benoît Delépine (a Gustave Kervern)
Benoît Delépine, který psal původně scénáře ke komiksům (L´imposteur, La Bombe a God Killer), a Gustav Kervern se poprvé potkali před během práce na televizním satirickém pořadu s legendárními gumáky (Guignols de I´Info and Grorald) a neméně úspěšném pořadu o rock and rollu (Le plein de Super). Jako autorská dvojice však začali spolupracovat na televizním pořadu Grolandsat o imaginární zemi.

Ke společnému filmovému debutu se dostali v roce 2004. V parodické vozíčkářské road movie Aaltra, která se stala festivalovým hitem, chtěli ukázat život, jaký dnešní filmy opomíjejí. Kombinovali v ní přiznanou kamerou se skrytou, napsané dialogy s improvizovanými, a lokace i charaktery objevovali v průběhu natáčení. Pozitivní odezva publika i kritiků je povzbudila k realizaci absurdní surrealistické komedie Avida o Salvadoru Dalím, jež se dostalo do oficiálního výběru MFF v Cannes.

V roce 2008 natočili svou originální reakci na světovou finanční krizi a hromadné propouštění. Během práce na tomto snímku s názvem Louise-Michel, který běžel na podzim roku 2009 v českých kinech, také započala spolupráce s oceňovanou filmovou a divadelní herečkou Yolande Moreauovou, kterou můžeme vidět i ve filmu Je mi fajn s. r. o. Delépine a Kervern vyjma herců a hereček, které jsou podle jejich slov „mimo normy“, pracují především s neprofesionálními herci.

V roce 2010 měla premiéru jejich komedie Na mamuta!, v níž se Gérard Depardieu vydává na legendární motorce Mammut z roku 1973 získat potvrzení potřebná k vyřízení zasloužené penze. Film získal Zvláštní cenu poroty na festivalu v Sundance. V 2014 následoval snímek Velký večer o prodavači, kterému se rozpadá manželství a ještě přišel o práci, a tak se spolu se svým excentrickým bratrem rozhodne pro odvážnou punkovou revoltu. Naléhavý a současně odlehčený snímek získal na MFF v Cannes Zvláštní cenu poroty v sekci Un Certain Regard.