Novinka

Still_jlg_1_nahled

Godardova Kniha obrazů v předpremiéře na MFDF Ji.hlava

  • 12. 11. 2018, 09:56

V pondělí 29. října měl na Mezinárodním filmovém festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava českou předpremiéru film francouzského režiséra a žijícího klasika světové kinematografie Jeana-Luca Godarda Kniha obrazů.

Slavný režisér je také autorem originální znělky letošního festivalu. Čelný představitel někdejší francouzské nové vlny a autor filmů jako Bláznivý Petříček, Pohrdání nebo Číňanka se ve svém nejnovějším filmu Kniha obrazů opět hlásí ke slovu s nekompromisní razantností filmového aktivisty a umělce, který stále věří v nezastupitelnou roli kinematografie. Jeho obrazový esej o odcizení a agresi současného světa je nápadně prodchnutý hororovou atmosférou.

Více info o projekci v Jihlave ZDE 

Snímek bude dále uveden na Festivalu francouzských filmů, do širší distribuce pak vstoupí 29. 11. 2018. 

Odcizení současného světa
Godardova fragmentární novinka je filmovým esejem nápadně prodchnutým bezmála hororovou atmosférou. Najdeme v ní většinu trademarků jeho pozdní tvorby: záměrně rozbíjené náčrty souvislostí, odkazy k sebereflexivitě média filmu i nekompromisní modifikace obrazu a zvuku. Snímek, v němž se mísí zpravodajské titulky, malby, často digitálně zkreslené úryvky z klasických hollywoodských filmů i brutální youtubová propaganda ISIS, poukazuje především na odcizení a makroagrese současného světa. Dílo, které nezapře vliv kulturních teorií a konceptuálního umění, je zároveň důkazem, že náš „obtížný současník“ Jean-Luc Godard stále věří v nezastupitelnou roli kinematografie. Za disonantní Knihu obrazů mu byla poprvé v historii festivalu v Cannes udělena Zvláštní Zlatá palma.

Věčný provokatér
Režisér, scenárista, teoretik, nejradikálnější z tvůrců francouzské nové vlny a věčný provokatér Jean-Luc Godard (*1930) patří do generace poválečných pařížských cinefilů ovlivněných americkou popkulturou a modernou. Vystudoval etnologii na Sorbonně a později se stal vůdčí osobností filmové kritické revue Cahiers du Cinéma. Jeho celovečerní debut U konce s dechem (1960) patří mezi nejdůležitější tituly filmové historie. I ve své pozdní tvorbě spadající do kategorie experimentálních filmových esejů, se drží svého hesla: „Nejde o to dělat politické filmy, nýbrž dělat je politicky.“