Novinka

Nejlepší film letošního Cannes Zloději přichází do českých kin ukrást divákovo srdce

  • 01. 10. 2018, 12:32

Ve čtvrtek 11. října vstoupí do českých kin vítězný film letošního festivalu v Cannes Zloději japonského klasika a mistra rodinných drobnokreseb Hirokazu Koreedy. Snímek, který dojal festivalovou porotu, ukradne srdce milovníkům artu i mainstreamu. Dojemný portrét rodiny drobných zlodějíčků žijících na okraji společnosti odhaluje současné Japonsko jako zemi tradičních silných rodinných vazeb, ale i hlubokých sociálních propastí. Jemná rodinná freska slavnostně zahájí 3. října v kině Lucerna přehlídku festivalového filmu z Berlína, Benátek a Cannes Be2Can.

Osamu je gastarbajtr, který si přivydělává kradením v obchodech. Do řemesla zasvěcuje i svého syna. Oba žijí v provizorním domě na periferii a s dalšími členy domácnosti tvoří rodinu, na které je podivné mnohem více než jen způsob obživy. Do rutiny krádeží zasáhne holčička, která si osaměle hraje v mrazu na balkoně. Osamu se rozhodne, že vzít si dítě, které rodiče zanedbávají, není zločin. Jeho čin vede k odhalení tajemství uvnitř rodiny zlodějů a zpochybnění toho, co vlastně pod pojmem rodina rozumíme.

 

Hirokazu Koreeda se znovu táže, jak rodiče ovlivňují své děti, a s neobyčejnou elegancí vykresluje mozaiku často problematických charakterů, které pojí nevšední a neotřelá forma přátelství a sounáležitosti. Jeho film je citlivým, vrstevnatým a rafinovaným dramatem o bezpodmínečné lásce a důstojnosti chudých. V čase rozpadu mezilidských i rodinných vazeb s humorem a citem pro detail zachycuje nepravděpodobný ostrůvek lidství na okraji městské džungle.

 

K vytvoření příběhu ho inspirovalo mnoho motivů. “Zajímalo mě, jestli lze vystavět rodinnou vazbu zcela mimo pokrevní svazky. Takže jsem zvolil pár, muže a ženu, kteří chtějí být otcem a matkou, ale ve skutečnosti nemají děti, tak si je nějak opatří – jak funguje taková rodina? To byla výchozí otázka filmu,” vysvětluje režisér Hirokazu Koreeda. “A jak jsem to téma promýšlel a hledal případy ze současného Japonska, objevil jsem v novinách náhodou kauzu velmi chudé rodiny, která po smrti babičky její úmrtí před úřady zatajovala, protože byla závislá na její penzi, což byl jediný stálý příjem v té nuzné domácnosti. Aby za svých těžkých existenčních podmínek ti lidé mohli žít jako rodina, aby vůbec přežili, museli se uchýlit k drobným krádežím v obchodech. A z téhle situace jsem postavil základní model toho filmu,” dodává.
 

Film Europe Media Company byl první český distributor, který si do českých kin troufl přinést filmy muže, který v Japonsku úspěšně spojuje hlavní proud a umělecky ambiciózní kinematografii. Naše malá sestra a Po bouři představily Hirokazu Koreedu tuzemskému publiku jako mistra nevtíravé melancholie, jemného humoru a hlubokých portrétů obyčejných lidí. Zloději přinášejí další odstín – naléhavý sociální podtext, který je nejvýraznější od dob mistrova snímku Nikdo to neví. “My jsme věděli celkem rychle, že tenhle Koreeda je opět výjimečný. Umí totiž dosáhnout soucitu bez vydírání a společenské závažného sdělení bez modelových příběhů. Zloději jsou dojemní, přesní, soustředění a nezapomenutelní. Málokterý filmař si Zlatou palmu z Cannes zasloužil víc než Hirokazu Koreeda,” říká distributor Vít Schmarc.

 

Profil režiséra

Japonský klasik a mistr rodinných drobnokreseb Hirokazu Koreeda (*1962) začínal jako tvůrce autorských dokumentů. Mezi jeho klíčové hrané tituly patří drama Nikdo to neví (2004), v němž Koreeda prokázal, že je jedním z nejzručnějších tvůrců koncepčně pracujících s dětskými herci, a v Cannes oceněný snímek Jaký otec, takový syn (2013). Subtilní a mimořádně komplexní film je, podobně jako Koreedův nejnovější pokorný triumf Zloději, úvahou nad vztahem lásky, výchovy a genetické příslušnosti.

 

Be2Can

Oceněné japonské drama otevře již pátý ročník přehlídky festivalového filmu z Berlína, Benátek a Cannes Be2Can, který se uskuteční od 3. - 9. října v pražských kinech Lucerna, Evald, Atlas a Pilotů a v dalších 19 městech ČR. Detailní program festivalu na www.be2can.eu.

 

Ohlasy z médií

„Dílo emoční jemnosti a formální skromnosti.” (Justin Chang, Los Angeles Times)

➤ „Soucitné, společensky uvědomělé, pronikavě inteligentní.” (Robbie Collin, The Telegraph)

➤ „Ukradne srdce milovníkům artu i mainstreamu.” (Maggie Lee, Variety)

➤ „Co mu chybí v inovativnosti, vynahrazuje čistou lidskostí.” (David Ehrlich, indieWire)

➤ „Nenápadný, ale šokující portrét rodiny a zlodějů v současném Japonsku.” (John Bleasdale, Cinevue)

 

Důležité odkazy

Vizuály a trailery: https://fecz.capsa.cz/?slozka=195 (login: fecz / heslo: filmeurope2017)

Webové stránky: https://www.be2can.eu/

Facebook: https://www.facebook.com/Be2CanDistribution/

 

Kontakt média:

Adéla Brabcová - PR & Marketing

Film Europe, V Jámě 1, 110 00, Praha

adela.brabcova@filmeurope.cz

+420 608 745 485

Galerie