Z médií

Queen-of-hearts-by-rolf-konow-2

Rozhovor s Trine Dirholm

  • 07. 02. 2020, 13:54

Zdroj: http://bit.ly/rozhovor_s_Trine_Dirholm

 

Nejznámější dánská herečka, oceněná Stříbrným medvědem za film Komuna, opět vešla do českých kin – nyní s dramatem Srdcová královna. Režisérka May el-Toukhy v něm rozehrává příběh ženy, jež má vše, ale rozhodne se svést svého nezletilého nevlastního syna. Za svůj výkon byla Dyrholm nominována na Evropskou filmovou cenu.

 

Jak jste se na tuto nesnadnou roli připravovala?

Do projektu jsem byla zapojená od začátku. S režisérkou jsem pracovala už na jejím prvním celovečerním filmu Dlouhý příběh ve zkratce, který také napsala spolu se scenáristkou Maren Louise Käehne. Pak mi nabídly tenhle příběh, ještě bez scénáře, ale se spoustou nápadů. Posílaly mi všechny verze scénáře a diskutovaly jsme o nich. May a Maren si dělaly pečlivé rešerše podobných případů, konzultovaly téma s psychiatry… Hodně jsme se společně bavily i o řecké tragédii Faidra, protože Srdcová královna je trochu její moderní verze. Co se týče přípravy, pro mě bylo nejdůležitější přijít na to, co se děje uvnitř mé postavy. Ona není zrovna milá, ale já ji nechci hájit, chci jí porozumět a vtáhnout publikum do jejího konfliktu.

Co vás na Anně zajímalo?

Například její touha. Po čem touží? Na to jsem se musela napojit. Nevím, jestli na to mám slova, ale snažila jsem se vyjádřit, že se necítí úplně dobře tam, kde je. A co se stalo v jejím dětství? Film vám na to nedá jasnou odpověď, ale to se mi právě líbí, protože jinak by to bylo černobílé. Líbí se mi komplexita toho příběhu. Také mě zajímalo vytvořit portrét ženy s vysokými ideály.

Jak jste reagovala, když jste zjistila, jak otevřená bude první erotická scéna?

Režisérka nechtěla tu scénu provokativní, ale brutální. Záměr byl ukázat vztah Anny a Gustava jako něco, čemu může divák na začátku vlastně i fandit, chce to, ale když k tomu pak dojde, je to brutální a divák je toho svědkem. Všechny erotické scény jsou natočené tak, aby toho hodně napověděly o samotných postavách. Jsou tam z určitého důvodu. Ta první scéna je velmi podstatná a přistupovali jsme k ní opatrně. Hodně jsme zkoušeli a mluvili o ní. Samotné natáčení takové scény je pak velmi technické. Byli jsme zakrytí na patřičných místech, o vše bylo dobře postaráno.

Braly jste v potaz i dnešní proměnu vnímání v éře MeToo?

Myslím, že režisérku tohle téma napadlo kolem roku 2013, ještě před jejím předchozím filmem. Mnoho lidí mluví o tom, že Srdcová královna se podobá Faidře, Lady Macbeth, velkým těžkým hrám o moci a sexualitě, ale to, že ten film lidi viděli až po MeToo, mělo dopad. Teď jsme si těchto struktur ve společnosti mnohem víc vědomi. Pro mě jde o feministický film, zároveň je to film, v němž nejde o gender. A to je velmi důležité. Jde o struktury a lidskou povahu. A to je pro mě taky feminismus. Když začneme vyprávět všechny možné příběhy také s ženskými protagonistkami, pak můžeme mluvit o rovnosti. Já se nebojím temných příběhů. I ty potřebujeme, abychom měli celý obraz a lépe pochopili lidskou povahu, a tak si uvědomili, co můžeme změnit...